An introduction to MURALS Inc. THE GALLERY a kunstpodium for contemporary mural painting

MURALS Inc. THE GALLERY is an Art podium with an unique mission. We question the role of mural painting in the present time. With well-curated (thematic) exhibitions we show the high quality that contemporary mural painting has to offer.

We work with muralists who have a strong view of mural painting as an art form and are always exploring new perspectives and senses.

We represent renowned muralists as well as a new generation of urban artists.

In addition to thematic mural shows in which several wall specialists will be asked to contribute, there will also be an interesting peripheral program on offer.

Floor plan THE GALLERY

Just like our previous space, this one is even more suitable for exhibitions and peripheral programming. In particular, the entry area has high large walls, perfect for murals. The entire space is 600 m2, because of its specific architecture, muralists can indulge themselves.

MURALS Inc. THE GALLERY presents #01: PIEK SURVEY

Juni – Oktober 2020

Barbara Helmer, Jan van der Ploeg, Bart LodewijksAimée Terburg 

Een mooie samenwerking tussen een architectenbureau en een kunstinitiatief heeft sinds 2013 geleid tot tal van prachtige tentoonstellingen. Onze nieuwe ruimte op de Piekstraat 31 biedt weer volop mogelijkheden voor een spannend vervolg.

Een nieuwe ruimte vraagt om ontdekken, aftasten, mogelijkheden in kaart brengen en muren in gebruik nemen. De kunstenaars die gevraagd zijn voor deze 1e tentoonstelling werken abstract en vanuit een architectonisch perspectief. Zij kregen het verzoek om vanuit ruimtelijke kenmerken hun ontwerp te bepalen.
Jan van der Ploeg toont op kenmerkende wijze dat monumentaliteit, natuurlijk in het belang van de gemiddelde muurschildering, in de meest prominente ruimte binnen het bureau daadwerkelijk impact heeft.

Jan van der Ploeg, WALL WORK No.491, Untitled 2020, acrylic on wall, 390 x 1045 cm

Jan van der Ploeg, WALL WORK No.492 (red), Untitled 2020, acrylic on wall, 390 x 1390 cm

Aimée Terburg, 2020, site-responsive mural, acryl en vernis, 160 x 195 cm + 160 x 264 cm + 160 x 264 cm

Met haar site-responsive drieluik doorbreekt en verbindt Aimée Terburg ogenschijnlijk de lange wand in het midden van het gebouw. Eenvoud en contrast vormen de kern van haar benadering, die op een bijzondere manier verschuivingen in de waarneming oproept. Ze speelt in op de lichtbronnen en eigenschappen van de plek als middelpunt van de muur en doorgang van de voorkant van het gebouw naar achteren.

De verf is op een bepaalde manier aangebracht; zo ontstaat er reflectieverschil in de schildering, in de grijswaarden en in de richting van het patroon. Hierdoor verandert tijdens het voor- bijlopen de diepte en plasticiteit. Vanuit inspiratiebronnen als verkeersborden, prehistorische botgraverin- gen en ‘Hard-edge Painting’ maakt ze zo haar eigen equivalent van wandelen in een landschap.

Barbara Helmer, LINK CHAIN (Light), muurschildering, 2020, 3.00mx 3.50 m

Welk landschap ziet een schilder? daag ik schilder Barbara Helmer uit. ‘Kijkers gaan er gemakshalve van uit dat het de wereld is die zij zelf zien, maar dan vertaald naar verf.’ Ze glimlacht, ‘De wereld is het doek.De verf, vormen, kleur, dat is het landschap… Natuurlijk laat ik wel elementen uit de werkelijkheid toe.
Op mijn voorwaarden, als het past.’

Ze schildert niets na. Af en toe resoneren voorstellingen in de buitenwereld met haar schilderkunstige werkelijkheid. De schilder registreert ze. Neemt ze dankbaar op. Ontleedt, analyseert, abstraheert, totdat ze alleen nog maar contour of kleur zijn. De grafische structuur van de muurschildering begon ooit als een dikke gouden schakelketting. In die compositie van vlakken toont de schilder ons wat zij ziet. Hoe een prisma ontsnapt uit grijs. Dat strepen ichtstralen kunnen zijn. Dat een eclips van een kleurvlak bestaat. Ze neemt ons mee langs esthetische botsingen, bijna-ongelukken en geslaagde ontmoetingen. Ze laat zien hoe uit vorm een tegenvorm ontstaat. De muurschildering is het landschap dat hier past. Op andere plekken kunnen er weer andere komen. In grijs misschien. Of gestreept. Wat de schilder voor ogen heeft.

(door: Klaar v/d Lippe )

Op 6 juni 2018 schilderde Lydia Wierenga haar eerste zwarte A4 in haar eigen atelier. In 2019 ging ze door met het schilderen van deze wat enigmatische werkjes die altijd met een hoek van 90 graden in verschillende huiskamers door heel Nederland aangebracht zijn. Voor deze gelegenheid werd Lydia uitgenodigd om er hier ook een te maken dit werd No. 51 Er is een boekje verschenen met alle A4-tjes die aangebracht zijn, het boekje beleefd in THE GALLERY zijn primeur.

NOORDEREILAND TEKENINGEN door Bart Lodewijks

Aan deze tentoonstelling doet ook Bart Lodewijks mee. De opening is tevens het startschot van het project ‘Noordereiland Tekeningen’. Bart heeft binnen de tentoonstelling middels krijtlijnen de structuur van de ruimte gevolgd en is vervolgens naar buiten gegaan om in de straat tegenover de ingang verder te tekenen. Vandaaruit loopt de lijn denkbeeldig door naar het Noordereiland 1,7 km verderop, om daar te starten met het teken project dat de komende negen maanden gaat plaatsvinden.Deze eerste tentoon- stelling toont letterlijk de reikwijdte van ons beleid. Een kunstpodium dat zich zowel binnen als buiten manifesteert.

MURALS Inc. THE GALLERY presents #02: MASTERWRITER

Oktober 2020 – Januari, 2021

A mural show about visual language.  More about this exciting subject and excellent line-up will be announced soon.